Drošība un krāpšana tiešsaistē

Norādījumi, saņemot krāpnieciskus ziņojumus

Mūsdienās cilvēki saskaras ar lielu daudzumu krāpšanas mēģinājumu tiešsaistē. Arī SmartPosti laiku pa laikam tiek maldīgi izmantots kā sūtītājs. Šīs krāpnieciskās ziņas parasti tiek sūtītas, izmantojot SMS vai e-pastu. SmartPosti aktīvi sadarbojas ar tiesībaizsardzības iestādēm un citām organizācijām, lai cīnītos pret krāpšanu tiešsaistē.

Krāpnieciski ziņojumi sākotnēji var maldināt un šķist autentiski.

- Vizuāli: ziņojumā var būt iekļauts SmartPosti logotips, krāsas vai citi ar kompāniju saistīti attēli. - Saturs: ziņojumā var būt īsts SmartPosti sūtījuma izsekošanas numurs. - Kanāls: viltota ziņa var parādīties vienā un tajā pašā jūsu tālruņa ziņojumu sarakstē kā autentiski paziņojumi, ko šķietami sūtījis viens un tas pats sūtītājs.

Mēģinājumi krāpšanai tiešsaistē var būt dažādi, taču bieži krāpnieki izliekas paziņojam par pakas saņemšanu vai laimestu. Piemēram, ziņojumos par ienākošo paku var būt norādīts, ka Tev ir jāmaksā papildu maksa par piegādi vai muitošanu. Vai ievietota saite, kurā tev jāapstiprina sava adrese vai jārezervē piegādes laiks. Šī krāpšanās ir izplatīta arī tādās platformās kā Facebook Marketplace, kur krāpnieki lietotājiem mēdz sūtīt viltotas maksājumu saites.

Kā rīkoties, ja saņem aizdomīgu ziņojumu:

- Nespied uz ziņojumā ievietotajām saitēm, pirms to pārbaudīšanas. - Neatbildi uz ziņojumu un neveic tajā prasīto. - Pievērs īpašu uzmanību gadījumos, kad ziņojumā no aizdomīga sūtītāja Tev tiek prasīts pieslēgties platformai vai sniegt savus personas datus, bankas datus vai lietotāja informāciju.

Atceries! Ja rodas šaubas, vienmēr vari pārbaudīt aizdomīgo ziņojumu un visas tajā ietvertās saites, sazinoties ar mūsu klientu atbalstu. Tāpat vari doties uz sūtījumu izsekošanu, lai pārliecinātos, ka pakas statuss atbilst ziņojumā norādītajai informācijai.

Ja saņēmi krāpniecisku ziņojumu un atklāji savus bankas datus, nekavējoties sazinies ar savu banku un pēc tam ziņo par notikušo policijai.

Kā notiek krāpšana tiešsaistē

Parasti krāpnieku mērķis ir nozagt Tavus personas datus, lietotāja informāciju vai bankas datus.

Kā darbojas krāpnieki: 1. Tu saņem ziņojumu, kas šķiet likumīgs, satur tiešsaistes saiti un mudina veikt kādu darbību. 2. Noklikšķinot uz saites, tiek atvērta viltota vietne, kas izveidota krāpniecības nolūkā. 3. Vietnē tiek prasīts ievadīt personas datus, piemēram, Tavu Apple ID un/vai e-pasta lietotājvārdu un paroli. 4. Sniegtā informācija uzglabājas vietnē, un krāpnieki to izmanto noziedzīgiem nolūkiem.

Ja ziņojumā ir lejupielādes saite, tas ir mēģinājums Tavā ierīcē instalēt lietojumprogrammu, kas paredzēta pretlikumīgai datu ieguvei.

SmartPosti sūtīto ziņojumu raksturojums

SmartPosti paziņojums par pakas piegādi satur informāciju par pakas saņemšanas vietu, piegādes adresi, sūtītāja vārdu un/vai pakas numuru, atkarībā no paziņojuma veida. SMS paziņojumi ir īsi un ietver tikai būtisko informāciju. Paziņojumi e-pastā sniedz sīkāku informāciju.

Mēs nekad nelūgsim Tev iesniegt papildu datus vai veikt identifikāciju, izmantojot Apple ID.

SmartPosti nesūta tiešsaites saites, lai apmaksātu sūtījuma atmuitošanu vai apstrādi.

Paziņojums pakām, kas iegādātas ar pēcapmaksas pakalpojumu (COD), ietver drošu tiešsaistes maksājuma saiti. SMS vai e-pasta paziņojumā saņemtā saite vienmēr sāksies šādi: link.smartposti.lv/, kam seko nejaušu burtu, ciparu un simbolu virkne. Lūdzu, ņem vērā, ka šīs ir vienīgās maksājumu saites, kas tiek izmantotas COD maksājumiem.

SmartPosti vārdā veikto krāpniecisko darbību piemēri

Krāpšana tiešsaistē var izskatīties ļoti ticama, tāpēc to var būt grūti atpazīt. Lasi par biežākajiem krāpniecības veidiem, no kuriem jāuzmanās.

Sociālajos medijos ir sastopami viltus profili, kas uzdodas par SmartPosti. Šie viltus profili var apgalvot, ka pārdod preces no SmartPosti klientu nesaņemtām pakām. Tā kā SmartPosti nekad netirgo klientu sūtītos priekšmetus, tas ir mēģinājums izkrāpt personas datus vai iegūt naudu ar pretlikumīgiem līdzekļiem.

Krāpšana, kas saistīta ar balvu izlozēm un konkursiem, ir bieži sastopama. Krāpšana tiešsaistē var tikt veikta, apgalvojot, ka notiek SmartPosti organizēts konkurss. Krāpnieki šādā veidā cenšas iegūt personas vai bankas datus. Apskati SmartPosti oficiālos sociālo mediju profilus, lai pārliecinātos, vai konkursu patiešām organizē SmartPosti.

Krāpnieku mērķauditorija nereti ir cilvēki, kas pārdod preces tiešsaistē. Piemēram, kāds var sazināties ar Facebook Marketplace pārdevēju, uzdodoties par pircēju un piesakot iegādātās preces piegādi ar SmartPosti. Viltus pircējs pēc tam var lūgt maksājuma apstiprinājumu, atsūtot saiti uz viltotu vietni, kas vizuāli atgādina SmartPosti. Šajā vietnē, aizbildinoties ar darījuma apstrādi, pārdevējam liek ievadīt sensitīvu informāciju, piemēram, Smart-ID PIN kodu.

Uzmanies no jebkādiem neplānotiem paziņojumiem vai saitēm ar Tavu personīgo un bankas datu pieprasījumu. SmartPosti nekad neprasīs ievadīt Smart-ID PIN kodu vai citu privātu informāciju. Ja Tev rodas aizdomas par krāpnieciskām darbībām, lūdzu, pēc iespējas ātrāk sazinies ar klientu atbalstu. Saglabā modrību, lai visi Tavi darījumi būtu droši!